Ved at klikke på “Accept alle cookies”, accepterer du lagring af cookies på din enhed for at forbedre webstedsnavigation, analysere webstedsbrug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.

Hvem er efter NSAB 2015 ansvarlig for skade, der opstår under losning af stykgods fra traileren? – Ny Sø- og Handelsretsdom om ansvarsfordelingen mellem ordregiveren og fragtføreren

WSCO

Faktiske omstændigheder 

En dansk eksportør solgte 5 paller med oktabiner til anvendelse i farmaceutisk produktion på DAP-vilkår  til en svensk køber. Eksportøren bookede en stykgodstransport af pallerne til en dansk fragtfører, der  påtog sig at udføre transporten fra Ribe til modtageren i Hörby i Sverige i henhold til NSAB 2015. Trans porten var omfattet af bestemmelserne i CMR-loven. 

Af NSAB 2015, § 5, stk. 4 fremgår, at det påhviler ”ordregiveren at sørge for læsning og losning af  godset, mens det påhviler speditøren at sørge for stuvning og sikring af godset”. 

Pallerne blev, i overensstemmelse med den sædvanligt fulgte fremgangsmåde mellem parterne, af af senderen, ved benyttelse af en lasterampe, placeret på ladet af traileren, hvorfra chaufføren tog imod  dem og ved benyttelse af en palleløfter stuvede dem hensigtsmæssigt blandt det øvrige gods.  

Den svenske modtager rådede ikke over en lasterampe, og ved ankomst til modtageren i Sverige an modede chaufføren om at måtte låne en palleløfter med henblik på at rangere godset på traileren frem  mod bagenden, hvorfra modtageren ville losse pallerne med sin gaffeltruck. Chaufføren tog med en  palleløfter fat i en palle med oktabiner forrest i traileren for at flytte pallen imod bagenden af traileren. I  forbindelse hermed satte chaufføren pallen i bevægelse, hvorved den væltede frem imod modtagerens  ventende gaffeltruck og blev skadet.  

Der blev som følge heraf fremsat krav over for fragtføreren om erstatning for transportskaden i henhold  til CMR-loven. Fragtføreren afviste at være erstatningsansvarlig, idet fragtføreren henviste til, at han iht.  NSAB 2015, der var aftalt mellem parterne, ikke havde påtaget sig at losse godset, men at pligten hertil  påhvilede modtageren. Med henvisning hertil gjorde fragtføreren gældende, at han var ansvarsfri for  skaden, jf. CMR-loven § 25, stk. 1, litra c, idet skaden var opstået i forbindelse med losningen af pallen,  som modtageren skulle foretage, og som chaufføren derfor måtte anses at have foretaget på modtage 

rens vegne. Chaufføren måtte derfor anses som en person, der handlede på modtagerens vegne, sådan  at modtageren selv hæftede for fejl, som chaufføren måtte have begået. Vareinteressen gjorde gæl dende, at NSAB 2015 § 5, stk. 4 ikke ved stykgodstransport (transport af enkelte paller/kolli) kan forstås  sådan, at modtageren har pligt til selv at fremtage pallerne på traileren og flytte dem frem til et punkt på  traileren, hvorfra de kan losses, men at fragtføreren skal frembyde godset til et sådant punkt, hvorfra  modtageren har adgang til at losse det fra traileren. Modtageren gjorde på denne baggrund gældende,  at fragtføreren måtte anses at have haft godset i varetægt, da skaden opstod, og at aflæsning af godset  ikke kunne anses at være ”udført af afsenderen eller modtageren eller personer, der handler på deres  vegne”


Sø- og Handelsrettens dom

Sø- og Handelsretten kom frem til, at fragtføreren var ansvarlig for skaden iht. CMR-lovens § 24. Sø og Handelsretten udtalte herved: ”retten bemærker, at aftalevilkåret NSAB § 5, stk. 4, må forstås i over ensstemmelse hermed, er det rettens opfattelse, at de rangeringsmanøvrer, som chaufføren foretog af  stykgodset inden i traileren, fandt sted, mens godset fortsat var i [fragtførerens] varetægt og endnu ikke  var afleveret til Nolato. Manøvrerne havde til formål at frembyde godset, således at [modtageren] kunne  losse dette fra positionen ved trailerens bagendekant med hjælp af en gaffeltruck. […] Da [fragtføreren]  ikke kan anses at have godtgjort, at de indtrufne skader skyldes forhold, som [fragtføreren] ikke kunne  have undgået, og idet der ikke er holdepunkter for ansvarsfrihed eller nedsættelse af erstatningen efter  CMR-lovens § 25, stk. 1, litra b og/eller litra c”. 

Bemærkninger til dommen 

CMR-loven indeholder ikke regler om opgavefordelingen vedrørende lastning af losning og godset, men  det følger af NSAB 2015, § 5, stk. 4, at det påhviler ordregiveren at sørge for læsning og losning af  godset. Det er på denne baggrund muligt at komme frem til, at CMR-fragtføreren ikke er ansvarlig for  skade, der opstår i forbindelse med losningen, selvom denne udføres af chaufføren, idet chaufføren i  sådanne tilfælde kan anses at handle på modtagerens vegne, jf. CMR-loven § 25, stk. 1, litra c. Efter  Sø- og Handelsrettens dom kan NSAB § 5, stk. 4 dog ikke ved stykgodstransport, der ikke omfatter et  helt læs gods (”fulloads”) forstås sådan, at modtageren selv skal fremfinde sit gods (blandt andet gods)  i traileren og losse det fra den pågældende plads i traileren, idet CMR-fragtføreren ved stykgodstrans 

port skal frembyde godset til modtageren på en sådan måde, at modtageren kan losse det ned fra  traileren.  

  

Sø- og Handelsrettens dom af 27. marts 2020 (Sag BS-18712/2019-SHR)

Læs hele artiklen/dokumentet her
Text Link
This is some text inside of a div block.